The Alters

Megjelenés: Még idén PlayStation 5-ön, Xbox Series X|S-en és PC-n.

Egy látványos, de roppant halálos bolygó + egy építgethető bázis + érdekes sci-fi sztori, avagy még valamikor idén kapunk egy felnőtteknek szóló, tripla AAA Fallout Shelters-t az Alters képében. Egy idegen, radioaktív viharoktól megtépázott bolygóra lezuhan az általunk alakított felfedező néhány társával egyetemben, akik sajnos nem élik túl a kényszerleszállást. Mi azonban szeretnénk élve megúszni a kalandot, ezért a mi feladatunk lesz az itt lévő állomást rendbehozni, használható ércek és egyéb energiaforrásuk után kutatni, aztán minél hamarabb lelépni a bolygóról, méghozzá lehetőleg egy darabban.

Mármint többen. Ugyanis ezeket a feladatokat egyedül totálisan lehetetlen megvalósítani, de miután hősünk rálel egy idegen anyagra, ami segítségével sikerül először állatot klónoznia (egy birkát), egy roppant hasznos ötlet fúrja be magát agytekervényeibe. Elvégre az anyag emberi lények megsokszorozására is alkalmas…

Az Alters a demó alapján nagyon szép grafikával (a bolygót TPS nézetben járhatjuk be, a bázisunkat pedig oldalról látjuk), érdekes sztorival és kismillió felfedezni valóval fog rendelkezni.

Closer The Distance

Megjelenés: még valamikor az idén Ps4-re meg 5-re, az összes Xboxra One-tól X-ig, és Pc-re.

A halál és annak feldolgozása nem könnyű téma, mégis szeretik néha a fejlesztők boncolgatni, hogy jól kicsavarják a szívünket vele, meg úgy kicsikarják a könnyeinket a kontrollerre, hogy újat legyünk miatta kénytelenek venni. A Walking Dead-hez kapcsolódó Skybound kiadásában készülő ezen nem egészen szokványos kalandnak is nem titkoltan ez lesz a célja.

A történet leges-legelején egy rendőrautó érkezik egy vacsorára készülődő családhoz, ugyanis a rend őrei azt a szomorú hírt hozzák, hogy az idősebbik lányt, a tinédzser Angela-t baleset érte biciklizés közben, amit sajnos nem élt túl. Természetesen az egész família maga alá kerül a hírtől, de a legjobban a lány húga zuhan magába, aki hallani kezdi az elhunyt nővére hangját. Ellenben nem érzi magát őrültnek, hanem pont ellenkezőleg; a fejébe veszi, hogy Angela lelkének hathatós segítségével az ő dolga lesz a szüleit és a kis közösségüket átsegíteni a tragédia okozta sokkon.
Mármint a játékosnak kell a nyakába vennie ezt a feladatot. Már a demóban is látható, hogy nem egy hagyományos kalandról van szó, ugyanis nem a húgot irányítjuk, hanem a lélekként itt ragadt Angelát, akivel bármikor bármerre elrepkedhetünk a némileg dőlten, felülről ábrázolt településen.

Ha kedvünk szottyan rá, akkor akár olyan jó kilométernyire felrepülhetünk, hogy aztán ha látunk valami érdekeset, akkor sebesen ráközelíthessünk. Emellett a képernyő alján látjuk a lányhoz közel álló 11 személyt (akik között a családtagjain túl megtalálhatóak a barátai, a tanára, az orvosa, ésatöbbi), akikre bármikor átválthatunk, és megnézhetjük, hogy mit csinálnak, és miben tudunk segíteni nekik.

Én személy szerint a kissé egyszerű (ámbár elég stílusos) grafikai ábrázolás ellenére imádtam ezt a játékmenetet, és alig várom, hogy a 3 órás demó után a teljes mértékében is átélhessem. Főleg, hogy ezen idő alatt nagyon jól megírt karaktereket láthattam, akiknek kismillió problémája és búja meg baja akad a temetéssel kapcsolatban, vagy az általuk szeretett lány halának feldolgozásával kapcsolatban. Egy szomorú, de szeretnivaló alkotásnak ígérkezik.

Dustborn

Megjelenés: Augusztus 20-án Pc-re, Ps4-5-re és az összes Xboxra One-tól X-ig.

A Quantic Dreams kiadásában igen sok éve készülő kaland-RPG igazán kreatív egyveleg lesz, mert első körben olyan, amilyen manapság egy Telltale játéknak lennie kéne. Szép, modern cellshader környezetben kissé zakkant emberekkel kalandozunk egy nem túl távoli, azonban egészen alternatív jövőben, ami azon alapul, hogy annó befuccsolt a JFK elleni merénylet, ő pedig egy eléggé diktatórikus állammá alakította át az USA-t, hogy soha még hasonló se ismétlődhessen meg.

A címadó punk-rock zenekarral járjuk a vidéket, fellépünk időnként velük, és egy gyanús csomagot próbálunk átjuttatni a kontinensen egy titokzatos alak megbízásából. Mivel egy zenekar vezetőjét irányítjuk, így időnként muzsikálnunk kell, ez pedig meglepően pofátlan Guitar Hero nyúlásként történik. Egyes-egyedül annyit változtattak a készítők, hogy nem lentről felfelé jönnek a hangok, hanem minden irányból, de ugyanúgy vannak egynyomásos meg hosszabban nyomva tartott hangok, sőt még extra pontot adó Star Power-szerű cucc is.

A kalandozás és muzsikálás mellett még összetűzésekbe is keveredünk, ez meg valós idejű, hack and slash-ként zajló J-RPG szerű rész, amiben persze mindenféle skilleket használhatunk; együtt támadhatunk a csapattagjainkkal, vannak közeli és távoli támadások, ésatöbbi. Ami kiemeli a többi hasonszőrű ilyen játék közül az az, hogy a harcok alatt végig megy a duma a csapattagjaink és az ellenség(!) tagjai között is. Ez pedig marhára hangulatnövelő dolog. Jókat derültem, amikor a totáliárus állam katonái először nagyképűen jönnek nekünk, aztán már persze panaszkodnak, hogy néhány huszonéves civil elveri a sejhajukat. Ha más nem, szórakoztatót cucc lesz ez, az tuti.

Thank Goodness You're Here

Megjelenés: augusztus 1-én Xboxokon kívül minden mai masinára, még MacOS-re is.

Na, ez az a demó, amit majdnem kikapcsoltam az első öt perc elteltével, annyira fájdalmas. Meg brit. Meg britesen fájdalmas. Kábé olyan, mintha a Monthy Python egy kalandjátékot készített volna a 2000-es évek elején az Adult Swim megbízásából. Egy pöttöm fiatalembert irányítunk benne, aki a sors szeszélyének hála egy angol vidéki kisvárosban találja magát (pedig ő csak úgy kívánt felmondani az uncsi irodai munkájából, hogy kiugrott az ablakon…), ahol mindenki búja baja az ő apró vállára szakad. Ezért bejárjuk vele a kis települést, és mindenféle fura kalamajkába kerülünk. Nehéz minderről koherensen írni, ezért inkább azt mondom, hogy az biztos, hogy aki szereti az angol humort és a roppant debil dolgokat, az jól fog mulatni vele.

Steel Seed

Megjelenés: Még idén Ps5-re, Switchre, Xbox Series X|S-re és Pc-re

A leginkább a Close to the Sun horror-kalandról ismeretes készítők nagyon szerethetik az Unchartedeket meg a modern Jedi játékokat, ugyanis a távoli jövőben játszódó robotlányos akció-kalandjuk ezek kellemes keverékének ígérkezik. A demóban egy lávaborította futurisztikus kohóba kellett bejutnunk falakat mászva, mélységek felett átlendülve, és az utunkba álló ellenfeleket nemcsak a pofátlan fénykard utánzatunkkal lekaszabolni, hanem az eszünket is használva túljutnunk rajtuk. Mindebben segítségünkre van egy minket lebegve követő kis drón, akivel a főszereplő lány folyamatos társalgása teremti meg a hangulatot (őt irányíthatjuk is, ha szükség van hozzá egy feladat megoldásához, vagy az ellenfelek pozíciójának felderítéséhez). Mindezt meglepően színvonalas, bár azért dupla A szinten lévő grafikával prezentálva (egy akrobatikára épülő játéknál azért kissé mókás, hogy az ugrás animáció benne jelenleg a legbénácskább; reméljük, még finomítani fognak rajta).

On your Tail

Megjelenés: Még idén Pc-re és Switchre.

A Humble Bundle kiadójának gondozásában érkező kedves állatos nyomozós kalandban egy képzeletbeli kisvárosban járunk az olasz riviérán, ahol mindenféle misztikus bűnesetet kell megoldanunk. Itt nem sorozatgyilkosságra meg mondjuk véres bankrablásokra kell gondolni, hanem például olyasmikre, hogy ki lopta el az üveg vintidzs bort a helyi kocsmából, meg hasonlók. Plusz megismerkedhetünk a település lakóival, barátokra tehetünk szert, és felfedezhetjük a környéket. A demóban kipróbálhatjuk, miként zajlik maga a nyomozás.

Dianával, a fiatal detektívlánnyal miután kikérdeztük a szemtanúkat, egy különleges szemüveget felvéve visszapillanthatunk a múltba a bűncselekmény elkövetésének idejére. A szemüveget fel-le véve pedig megkereshetjük, miben különbözik a helyszín akkori és mostani mivolta (amolyan modern változataként a találjuk meg az öt különbséget a képen mókaként). Ha minden nyomot összeszedtünk, akkor megkapjuk a helyiség sematikus képét, ahová kis kártyákat elszórva össze kell raknunk, miként is követték el a bűncselekményt. Kifejezetten ötletes nyomozósdi, ha a teljes verzióban elég érdekes ügyeket lehet majd így megoldani, és a kalandozós, beszélgetős rész is eléggé kidolgozott lesz, akkor egy minden korosztály számára ajánlható játékot köszönthetünk majd benne.

Riven (2024)

Megjelenés: Június 25-én PC-re, SteamVR-ra és Meta Quest 2-re.

Végre a Cyan elengedte a legelső Mystet, valószínűleg ők is érezték, hogy a 2020-as remake után már nincs mit lehúzni róla (ettől függetlenül szuper újragondolás lett). A Riven bő huszonöt évnyi mellőzése ráadásul azért is érthetetlen számomra, mert 2001-ig összesen 4 és fél milliót adtak el belőle!

Hasonlóan a csapat legutóbbi címeihez, a Riven is csodás 3d-s látványvilággal rendelkezik, miközben igyekszik teljesen hű maradni az eredeti megjelenés tartalmához. Sajnos a régi változat FMV-videó ezúttal sem kerültek alapból a játékba, de talán a Mysthez hasonlóan pótolják utólag - hiába, no, valahogy azokkal együtt van meg az egésznek a bája. Amúgy meg nagyon aranyos a retrósra vett, pixeles kurzor.

A demó kiváló kóstoló, bár igazán agyfacsaró rejtvényeknek nem volt még nyoma. Pusztán két bajom volt vele: a hosszú bevezetőt sehogy nem lehetett átugrani, ill. nem lehetett menteni, tehát egyhuzamban kell végigjátszani, különben kezdheted elölről. No meg egyszer az egér is meghülyült, amikor egy székből próbáltam vezérelni a dolgokat. Na, de ennyit a siránkozásból, már alig várom, hogy megmenthessem Catherine-t a teljes változatban! (amúgy milliméterre pontosan megegyezik az eredeti játék elejével, így akinek izommemóriából megvan, mit kell csinálni, gyorsan végigsuhanhat rajta)

Dimhaven Enigmas

Megjelenés: még nem ismert.

A magyar Zadbox Entertainment frissen készülő alkotását sem hagyhattam ki, ha már a Riven remake-kel elszórakoztam. Sajnos a Quern - Időtlen gondolatok egyelőre 0 perces játékidővel rendelkezik a Steam-könyvtáramban, de e demót látva azt hiszem, ez hamarosan változni fog.

Az elsőre Myst-szerű játéknak tűnő Dimhaven Enigmas a belső nézetet leszámítva azért más jellegű kaland. Talán a logikai fejtörők felépítése, ahol leginkább megvan a kapocs, ugyanakkor például kapásból van tárgylistánk és gyűjtögetjük is a tárgyakat bele szorgalmasan. Külcsínre is egyfajta pixeles retró külső jellemzi (először eskü azt hittem, valami rosszul van beállítva, aztán rájöttem, hogy ja, ilyen a játék), ami kifejezetten hangulatos így első blikkre, akárcsak a történet felütése, amikor is ejtőernyővel landolunk egy különös helyen, ahol aztán nem találunk senkit, és megpróbáljuk kideríteni, hogy mi az anyánk történt itt - persze, a fő célunk mellett, ami miatt egyáltalán odamentünk.

Nagyon sok utalás van kis hazánkra, kezdve az itt-ott talált pénzérméktől kezdve a fura településnevekre (Kiskutya, Decreben, Gujas stb.), és ezek számomra külön pluszpontot jelentenek. Remélhetőleg a végleges változatban a magyar felirat is helyet kap. A játékmenetről annyit, hogy alapvetően jól összerakott feladatok vannak benne, egyedül a széttépett papírfecnitől kapartam a falat - mert már rohadtul unom az ilyesmit, komolyan, miért él ezzel szinte mindegyik kalandjáték?!

Remélem, az indított Kickstarter-kampány sikeres lesz a fiúknak! Megpróbáljuk majd elcsípni őket egy podcastadásra is a jövőben, ígérjük ;-)

The Rise of the Golden Idol

Megjelenés: még valamikor az idén Ps4-re meg 5-re, az összes Xboxra One-tól X-ig, Switchre, PC-re és a Netflixre.

Talán nem is a Steam Jövő Feszten debütált, hanem egy nappal korábban, de valószínűleg megbocsájtjátok, ha erről is esik pár szó. Főleg, hogy hatalmas kritikai és közönségsikert tudhat magának az első rész, ami pár napja a Netflix kínálatába is bekerült.

Ami változott a Curse-höz képest, az a prezentáció, egyrészt a grafika is teljesen új köntöst kapott, másrészt a történet is más korszakban játszódik. Ami még az előzetesben kicsit furának érződött, az pár percnyi játék után már teljesen megszokott lett. Ami viszont nem különösebben, az a játékmenet. Különböző, némileg animált pillanatképeken kell nyomokat összegyűjteni és megfejteni, mi is történt valójában.

A kezelőfelület azért némiképp egyszerűsödött, ugyanis egy adott dokumentumra lépve már nem kell egyesével a kulcsszavak elmenteni, hanem egy klikk az egész. Viszont nem szerepel a menüben az első részben tapasztalt nehezítés bekapcsolása, vagyis hogy a játék ne mutassa meg, mivel lehet interakcióba lépni. Azért ez a felfedezés élményét kicsit rontja, remélhetőleg a teljes változatban már benne lesz. Ezt leszámítva a játék hangulata továbbra is zseniális!