Helló! Mutatkozz be, kérlek.
Sziasztok, Stefano vagyok, de mindenki csak Suinak hív. Az “Il Sui” az “il suino” (a disznó) rövidítése. Ezt a becenevet a barátaim ragasztották rám még nagyon régen. Részben azért hívtak így mert kövér voltam, de szerintem a hozzáállásomhoz is köze van.
Egy olasz fickó vagyok, aki soha nem gondolta, hogy játékfejlesztő válhat belőle. Mindig is szerettem a videójátékokat, de egy saját kaland elkészítése túl nagy falatnak tűnt. A feleségemnek köszönhető, hogy mégis belevágtam.
Gyerekkorodban mi volt a kedvenc videójátékod (vagy mi volt rád a legnagyobb hatással)?
Gyerekkoromban sok árkád játékkal játszottam, de az első játék ami igazán magával ragadott az a The Curse of Monkey Island volt. Ez volt a belépőm a kalandjátékok világába. Ezután rengeteg különböző akció-kaland játékkal játszottam, amik formálták a single player játékokhoz való hozzáállásom. A 3 kedvenc univerzumom talán a Metal Gear Solid, a Silent Hill és a Resident Evil.
Mi késztetett arra, hogy videójátékokat készíts, illetve mi késztetett arra, hogy elkészítsd a Dentures and Demonst? Merítettél az előbb felsorolt játékokból?
Szerintem minden amit csinálok az egy rakás tapasztalat eredménye, mármint valós tapasztalatoké, de természetesen filmek, képregények, videójátékok, rajzfilmek és könyvek is hatással voltak rám.
Nem volt egy konkrét inspirációs forrásom, de mivel az vagy amit megeszel, nem választhatom el a játékaim azoktól az hatásoktól, amelyek gyerekként értek. Szerintem a DD ízvilága a 80-as és 90-es évek dolgaiból van kikeverve.
A karaktereid valós személyeken alapulnak? Netán saját magadon?
Amikor elkezdtem körvonalazni Juniort és a srácokat, a saját gyerekkoromra gondoltam, de az ideáljaimra is. Élveztem, hogy összerakhatok egy baráti társaságot, akik nyíltan beszélhetnek bármiről és akik a különbözőségeik ellenére is szeretik egymást.
Szerintem mindegyikőjükben van egy kis darab belőlem. Legalább is a hülye viccek az enyémek, az biztos. Ha ki kéne választanom közülük a fiatal Suit, az valószínűleg Tommy lenne. De szerintem a legtöbb ember magára ismerhet valamelyik rosszcsontban.
Lényegében miről is szól a Dentures and Demons? Tudnál egy kicsit mesélni a történetről, anélkül, hogy spoilereznél?
A Dentures and Demons egy nyomozó történetét meséli el, aki valami sötét ügyet próbál felderíteni. Valami rontás van a városon már évek óta és ez kihatással van az ő életére is már gyerekkora óta. Mindenki, akit szeretett egy különc lett, bármi amit csinál az egy katasztrófa. Vannak gonosz bűnözők, rejtélyek, és mindezek felett egy különös túlvilági erő.
Most jelent meg a Dentures and Demons második része. Eleve több részesre tervezted a játékot?
Gondolom minden fejlesztő igennel válaszol erre a kérdésre, nem?
Nos, esetemben ez egy nagybetűs NEM. Szerintem az emberek picit félnek mikor ez történik, mert már hozzá vannak szokva az olyan termékekhez, amelyek elvesztik az egyéniségüket a következő improvizált fejezettel. A Dentures and Demons nem egy termék, hanem valami, amivel maga a fejlesztő is szívesen játszana. Tehát ne számíts arra, hogy ez az első rész szolgai másolata lesz, mert ez sokkal több annál.
Hogyan tovább, vannak már terveid a jövőre nézve?
Először is szeretném kiadni a DD1-et és a DD2-t iOs-re is.
Ezután szeretnék egy másik történetet elmesélni amilyen hamar csak lehet. Tövábbra is egyjátékos pixel kalandjátékokban gondolkozom. Hasonló játékok, de más szereplőkkel, más univerzumokban és másfajta logikai feladványokkal.
Mindkét játékot egyedül csináltad. Volt valamilyen korábbi tapasztalatod az írásban, grafikában vagy a zenében?
Sok tapasztalatom van ERP programozóként, ami segített a legtöbb technikai akadály leküzdésében. Szerencsére mindig is egy kreatív ember voltam, szóval sikerült megoldanom az írást, a rajzolást és a zene elkészítését (sőt a hangokét is).
Középiskolában képregényeket rajzoltam a barátaimnak, és be kell vallanom, hogy egy punk-rock banda basszusgitárosa és frontembere voltam. Ez biztos királyul hangzik, de legtöbbször csak üres pubokban játszottunk… :)
Tervezed a Sui Arts bővítését új emberekkel?
Egyelőre két lábbal kell állnom a földön, de nagyon szeretnék egy hálózatot kiépíteni kreatív emberekkel, akikkel ugyanazon a projekten dolgozunk.
Már most is rengeteg emberrel állok kapcsolatban, akik segítettek lefordítani a játékot 17 nyelvre, szóval szerintem megvan a bővülés lehetősége. Nagyon király lenne, ha már egy kisebb csapatot össze tudnék szedni, hogy növeljem a játékaim minőségét. Egyelőre várjunk, aztán meglátjuk mi lesz.
Milyen eszközöket használsz a fejlesztéshez?
Ez nagyon kínos. Sosem terveztem, hogy ezt fogom csinálni az elmúlt 2 évben, így kénytelen voltam improvizálni a gyakorlatilag nem létező eszközeimmel.
A DD1 és 2 is egy nagyon régi laptopon született, ami még a fájlkezelőt sem tudja normálisan futtatni. Próbáltam néhány programot telepíteni, de nem igazán sikerült, így a lehető legminimálisabb konfigot állítottam össze: minden grafika a piskelapp.com-on készült (ez egy ingyenes online alkalmazás pixelgrafikák készítésére), a fejlesztéshez pedig a Solar2D-t használtam, ami remek, hiszen még egy IDE-re sincs szükség hozzá.
Szerintem ez inkább inspiráló, az első rész közel 1 millió letöltésnél jár, ami bizonyítja, hogy az elhivatottság fontosabb, mint a drága szoftver vagy hardver. Mit gondolsz, mi a titka ennek a hatalmas sikernek?
Szerintem a recept egyszerű, mégis kihívást jelentő:
- Olyan játékot csinálj, amivel te is szívesen játszanál,
- Sok időt kell töltened a képességeid fejlesztésével,
- Türelmesnek kell lenned, hogy láthasd az eredményt,
- És mindent bele kell adnod, hogy elérd a célod!
Mi a legjobb dolog abban, ha valaki indie fejlesztő?
Az emberek támogatása.
Rengeteg kedves emberrel találkoztam (virtuálisan), akik támogatták a munkámat még úgy is, hogy semmit nem kaptak cserébe. Be kell vallanom, hogy az idegenek iránti tiszteletem nagyon megnőtt ezen élmény hatására.
Követed más játékok fejlesztését? Követsz más fejlesztőket?
Megmondom őszintén, a barlangomban… izé, a szobámban voltam bezárkózva és éjt nappallá téve dolgoztam, mindenféle zavaró tényezőtől mentesen, így nem nagyon volt időm a közösségi platformokra (vagy bármi másra) több mint egy éven keresztül. Próbálok ezen változtatni, de szerintem ez nagyon nehéz minden indie fejlesztőnek, mert az idő az egyetlen nyersanyagunk.
Nem is játszol más játékokkal?
Sajnos az utolsó játékkal 2018-ban játszottam, mielőtt elindultam ezen az úton. Azóta nem volt időm játszani, de azt elárulhatom, hogy nagyon szerettem azt a játékot. A szóban forgó alkotás a The Walking Dead a TellTale-től, sokat tanulhatnék tőlük.
Mit gondolsz, mi teszi különlegessé a videójátékokat a többi művészeti ággal szemben?
Ez egyszerű. A videójátékok több különböző művészeti ágból alkotnak egy egészet, amit nem lehet semmi máshoz hasonlítani. Vannak illusztrációk, animációk, zene, történetmesélés és még sok más… De ami a legfontosabb, hogy TE irányítod. Nem csak egy passzív megfigyelő vagy, hanem maga a főszereplő, egy összetett univerzumban. A játékokkal egy új dimenzióba léphetsz, ami sokkal közelebb áll ahhoz, hogy egy második életet élj, mint az, hogy csak gyönyörködsz egy műalkotásban.
Köszönöm, hogy szakítottál időt rá, hogy válaszolj a kérdéseimre. Remélem a Dentures and Demons 2 is legalább olyan sikeres lesz mint az elődje, és remélem, hogy a jövőben is dolgozhatunk majd együtt.
Én köszönöm a lehetőséget. ♥