A Tajemství Oslího ostrova (rövidítve Too) nem csak azért különleges, mert gyakorlatilag egy népszerű nemzetközi brandet folytatott vicceskedve, hanem mert ez volt az első országosan forgalmazott cseh játék. A terjesztés nem mellesleg az akkori Vochozka Trading cégen keresztül történt, amiből később - némi fúzióval - megalakult a Illusion Softworks, később 2KCzech (legismertebb címeik talán a Hidden and Dangerous- és a Mafia-sorozat).
Visszakanyarodva cikkünk témájára, a játék a The Secret of Monkey Island direkt folytatásaként tetszeleg, figyelmen kívül hagyva a második, LeChuck’s Revenge című részt. Jarek Kolář és Petr Vlček 1992-ben kezdett el dolgozni a játékon, segítségül pedig gimnáziumuk, a brnói Slovanské náměstí számítógépeit hívták segítségül, amire elmondásuk szerint külön engedélyt kaptak az informatikatanáruktól. A fejlesztés végül csak ’94-ben fejeződött be, mivel kezdetben finoman szólva sem sok fogalmuk volt az egész folyamat mikéntjéről.
A Too volt az egyik első cseh játék, ami kidolgozott grafikával rendelkezett, ám vizuális elemeket más kalandjátékokból is kölcsönöztek - ami meglepő mód nem vonzott magával jogi problémákat, bár akkoriban a világ számára a cseh játékipar nem igazán lehetett célkeresztben -, ugyanakkor a játék hangeffektjei teljes egészében a fejlesztőpáros munkája, amikhez számítógépes hangszórókat hívtak segítségül (akkor náluk is olyan vadkelet lehetett akkoriban, mint nálunk a hamisított Terminator–Halálosztó és Star Wars regényeknél - Trish).
A fejlesztők eredeti tervei között nem szerepelt a kereskedelmi forgalomba hozatal, a játék készítését sokkal inkább az inspirálta, hogy csehekként, korlátozott lehetőségekkel is képesek olyan produkciót letenni az asztalra, ami világszinten is megállja a helyét. Végül azonban csak felkeresték a már említett forgalmazót, akikkel a páros aztán Pterodon Software név alatt tevékenykedett. A gamez.cz cikke alapján a játékból összesen 2000 példányt adtak el darabonként 240 koronáért, ami lényegesen nagyobb mennyiség volt az addig forgalmazott cseh játékok után. A sikernek köszönhetően a kezdeti műanyag zacskós kiszerelést ’94-ben felváltotta a papírdobozos kiadás.
A játékot megjelenéskor a cseh szaksajtó dicsérte, bár utólagosan azért ebbe bele lehet látni némi elfogultságot, hisz a külcsín azért elmaradt a külföldi címekétől, és a program végigjátszásához sem kellett túl sok idő. A cselekmény akörül bonyolódik, hogy Gajbraš Trípvůd (hmm…) kalóz, miután túlélt egy hajótörést, a Szamár-szigetre sodródik - amit beszélő szamarak laknak, és egy meg nem nevezett baleset következtében csak néhány szamár és egy szamártemplom maradt fenn -, ahonnét próbál kikecmeregni. Hogy csőstül jöjjön a baj, szembe kell néznie ősi ellenségével, LeGek (hmmmm…) kalózzal is.
És hogy mire fel született ez a cikk? Nos, kérem, 29 évvel az eredeti cseh megjelenést követően, azaz idén nyáron, végre(?) elkészült a játék rajongói angol fordítása (a készítők engedélyével), amely a szellemes The Secret of Donkey Island kereszteltséget kapta. Az angol nyelvnek köszönhetően pedig immár szélesebb körű ismertségre tehet szert a játék - gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki csehül áll a cseh nyelvvel. Mivel 2000-ben amúgy is freeware-ré vált a program, természetesen az angol változat is ingyenes (innen tölthető le), sőt, aki egyáltalán nem akar letöltéssel bíbelődni, az közvetlenül játszhatja böngészőből is.
Ha bírod az igazi Guybrush kalandjait, érdemes lehet ránézni, már csak korlenyomatként kezelve is érdekes. A Youtube-on található egy mindössze 40 perces végigjátszás, szóval nem fogsz sok időt elvesztegetni az életedből, ha kipróbálod.
A Pterodonról még annyit, hogy a következő címével is maradt a kalandjátékok tengerén - a 7 dní a 7 nocí alkotásukat azonban a Larry-sorozat ihlette, s ami már németül illetve lengyelül is megjelent -, később azonban más műfajokba kóstoltak bele, végül 2006-ban beleolvadtak az Illusion Softworksbe.