Akad azonban egy nagy hátrányuk is, mégpedig hogy ritkaságszámba mennek. De van egy jó hírem nektek. Főleg azoknak akik már nagyon vártak egy Return of the Obra Dinn mélységű detektív alkotást. Megjelent ugyanis a Color Gray Games legújabb játéka a The Case of the Golden Idol, amiben nem csak hogy csalódni nem fogtok, de garantáltan jól is szórakoztok majd.
Ahogy a címből is sejteni lehet, a cselekmény egy arany bálvány körül forog. Valami különös oknál fogva azonban ez a bálvány nem csak bajt, de magát a halált hozza a környezetére. De vajon tényleg ez a bálvány okozza mindezt? Nem lehetséges, hogy csak túl kapzsi és hataloméhes emberek kezébe került? És mi a helyzet az állandóan felbukkanó tolvajokkal, vagy azzal a titkos társasággal a környéken? De nem kell aggódni. Egy jó krimihez hűen nem csak hogy minden kérdésre választ kapunk, de a történet végére érve minden részlet a helyére kerül majd.
Összesen 12 megoldandó ügy vár ránk, és mindegyik egy-egy megdermedt pillanatképet tár elénk. Ezek a képek vagy a bűntény pillanatát, vagy a közvetlenül utána lejátszódó eseményeket jelenítik meg. És bár nagyon kezdetleges a grafikai prezentáció, mégis egy élmény volt figyelni az adott pillanatokban elkapott szerencsétlen karakterek meglepett, vagy épp aggodalommal teli arcvonásait. De nem csak nézni lehet a karaktereket, hanem rájuk klikkelve a zsebeiket is átvizsgálhatjuk. Elolvasva a leveleiket, különböző szavakat és neveket jegyezhetünk fel a képernyő alján lévő szójegyzékünkbe. De ugyanezt megtehetjük a környezet átvizsgálásával is. Például egy földön heverő papírfecniből, vagy egy falon lógó tábláról szintén kilophatjuk a fontos kulcsszavakat. Ezeket aztán egy nyomozói lapon tudjuk felhasználni, ahol a szavakat és neveket a megfelelő helyre rakva megoldhatjuk az adott pillanatkép rejtélyét.
Az ügyek összetettsége fokozatosan növekszik, és a játék vége felé alaposan a szemünkbe kell húzni a Sherlock-sapkánkat. Azonban a játék engedi a kísérletezgetést, sőt, amellett, hogy jelzi ha 1-2 kulcsszót rosszul használtunk fel, egy teljes értékű súgórendszer is a rendelkezésünkre áll. De hogy ne legyen túl könnyű a dolgunk, a súgó is inkább csak rávezetni próbál a helyes dedukcióra, mintsem hogy egyből elárulná a helyes megfejtést. Ráadásul a súgót csak akkor tudjuk felhasználni, ha előtte elvégzünk egy rövidke mini-játékot. Szerintem ez egy nagyon jó húzás a fejlesztőktől, amit úgy is értelmezhetünk, hogy ha segítséget kérsz, akkor adj valamit cserébe. De egyébként nem muszáj minden részét kitöltenünk a nyomozó lapnak. A legfontosabb a szöveges rész, ugyanis ott részletezik a történéseket. A lap többi részében általában az egyes karaktereket kell azonosítanunk, vagy például egy nagyobb helyszín esetén rá kell majd jönnünk, hogy melyik karakter melyik szobában lakik. Ezeket bár nem kötelező megoldani, valószínűleg mégis megfogjuk, mert sokkal könnyebb lesz konklúziót vonni, ha minden részlet a helyére kerül.
Nagyon ritka manapság a játékiparban, hogy valaki újfajta játékmenetet mutasson be, és igazából a The Case of the Golden Idol sem tartozik ezek közé. Az alapokat a Return of the Obra Dinnből csenték el, viszont a dedukciós részét egyszerűbbé, átláthatóbbá és talán felhasználóbarátibbá tették. Ennek köszönhetően a darabokra vagdosott történet is gyorsabban, feszesebb tempóban halad, és talán a játékos is többször tapasztalhatja meg a sikerélményt. Egy dolog azonban nagyon fontos, hogy legalább – és az minimum –, haladó szintű angollal rendelkezzen mindenki, aki belefog ebbe a nyomozósdiba.