Az egzotikus szépségű Nina Kournikov ezen idő alatt az előző kalandja során igencsak közeli barátságba került fiatalemberrel, Max-el mélyítette el a kapcsolatát, ami egészen egy látványos szakításig vezetett (mivel mindketten láthatólag munkamániásak, ezen nem is csodálkozom), a szituációból adódó depit pedig egy luxushajókázással próbálja levezetni a kis vörös bögyös.

Puritas Cordis

A jakuzziban elfogyasztásra váró koktélok és a kiadós napozás helyett sajna kénytelen kissé fontosabb dologgal foglalkozni: a világvégével. Ámbár az utazás legelején csak olyan kellemetlenségekkel kell szembenéznie, hogy valaki megfújta a bőröndjét, és a merő váratlansággal elhunyt egyik utas (randija volt a kikötőben egy pár tonnás, száguldó targoncával) pakkját kapja meg helyette. És mivel a világegyetem legkíváncsibb lényei közé tartozó női nem jeles képviselőjét köszönthetjük Nina-ban, kinyitja a csomagot. Nem kellett volna...

Olyan dokumentumokat talál ugyanis, amiért egy fanatikus szekta, a Puritas Cordis akár még gyilkolni is képes. Ez a kedves csuhások gyülekezete, egy, a középkorban élt és munkálkodó önjelölt próféta apokaliptikus jövendöléseiben hisz. A probléma abban leledzik, hogy az anyagilag eléggé eleresztett szervezet mindent megtesz, hogy valóra váltsa az egyes jövendöléseket, ha azoknak nem a akaródzik maguktól bekövetkezniük. Örült és megalomániás vezetőjének, Pat Shelton-nak leghőbb vágya az emberiséget önnön mocskától és bűneitől megtisztítani, még akkor is, ha ehhez el kell törölni az egész civilizációt a Föld színéről. Ezért a roppant kellemes célkitűzésért képesek lopni, csalni, hazudni, embereken és más szervezeteken is mindennemű lelkiismeret furdalás nélkül átgázolni.

Puritas Cordis

Pénzbeli forrásaikat és technikai talentumaikat hasznosítva akár még képesek tektonikus robbantásokkal tsunamit és vulkánkitöréseket is okozni, ha a prófécia éppen azt kívánja. Végső akcióként pedig egy barátságos atombombát akarnak dobni a modern kori Gomorra-ra, New York-ra, méghozzá akkor, amikor a világ nagyhatalmainak a vezetői ENSZ gyűlésre jönnek össze, hogy olyan dolgoktól tanácskozzanak, mint az általános fegyverleszerelés, meg a büfében osztogatott sör minősége. A pusztítás és a belőle következő anarchia megakadályozása lesz a feladata Nina-nak és Max-nek, meg a hozzájuk csatlakozó vatikáni papnak, David Korell-nek (ideiglenesen még Max új barátnőjének, Samantha-nak is átvehetjük az irányítását). A kaland során bejárjuk a fél planétát, többek között megfordulunk az óceánjáró luxus hajón, Párizsban, egy trópusi szigeten, Angliában, a szekta főhadiszállásán, etcera.

Az elképesztően változatos helyszínek elképesztő grafikával vannak prezentálva! Már az sem volt semmi, amit a Deep Silver grafikusai  a Tunguska-ban az arcunk elé pakoltak, de amit a Puritas Cordis-ban alkottak, az valami gyönyörű: tűéles, nagyfelbontású, a legapróbb részletekig, tárgyakig aprólékosan kidolgozott pre-renderelt hátterek igazi szemkápráztató műremekek! Öröm rájuk nézni, jó sokat keringhet a 3D Studió a fejlesztők gépeinek RAM-jaiban. A poligonokból felépített 3d-s figuráknál már nem ilyen rózsás a helyzet, ámbár Nina egészen szépen gömbölyödik ott, ahol kell de, egyes szereplők kifejezetten droid kidolgozást kaptak, főleg, ha az erősen kocka alakú fejszerkezetüket nézzük. Megtoldhatták volna őket még párszáz háromszöggel. Ha legközelebb többet dolgoznak rajtuk, megérdemlik a maximum pontot! Muzsika. Hát az van a játékban. Méghozzá nem is akármilyen! A főcímzene lélekbizsergető nagyzenekari akkordjai mellet mindig az adott eseményeknek, helyszínnek megfelelő melódiák szólnak. Felpezsdítik a vérünket vagy nyugtatják az idegeinket (ez egyes fejtörőknél kifejezetten jól jön).

Puritas Cordis


Hopp fejtörők: a Secret Files 2 játékmenete az előzményekben lefektetett alapokra épít: a játékidő nagy részében különféle, többé-kevésbé logikus, fejtörőknek álcázott válogatott kínzásokon kell átrágnia magát a bátor lelkű kalandoroknak; eléggé sűrűn fogjuk azt érezni, hogy a helyszínen ténfergő egyének, és minden más is csupán azért létezik, hogy az életünket keserítsék vagy éppen ellenkezőleg, segítsenek a story továbbgörgetésében (pl.: a párizsi állatkertben 3 darab bennlakó tartózkodik: egy krokodil, egy elefánt és egy majom. Mindhármukra szükség lesz a továbbjutáshoz, egyikük sincs csak úgy díszként elhelyezve a terepen). A képernyőkön a tárgyakból azért elég sok hasznavehetetlen kacat van elszórva, tetszetős, hogy ezekre Nina-nak mindig van egy csípős megjegyzése (a hatalmas jacht portás fülkéje mellett elhelyezett Bush, Uwe Boll és Lara Croft portrékra mondottakon derültem kissé), a nem kicsit elvont humor végigkíséri szerencsére az egész kalandot, tisztára, mintha egy Broken Sword-el lenne dolgunk.

Fontos megemlíteni való, hogy a játék kis hazánkban honosítottan, magyar feliratokkal kerül a SevenM gondozásában a boltok polcaira. Úgy látszik, hogy tanultak a Nyaraló Gyilkosok szövegezéséről szóló negatív kritikákból (a mai napig kicsi szürke celláktól csuklanak), mivel a S.F. 2 magyarítása már majdnem eléri a "jó" szintet. A legtöbb mondat fordítása egyezik az angol eredeti tartalmával, de még mindig vannak félrefordítások (talán a szövegkörnyezetet is kéne nézniük, és nem mindig az adott szó elsődleges szótári jelentését beírni), a legnagyobb bakit a párizsi kazamatákban lévő fejtörőnél ejtették, a magyar szöveg mellett szinte lehetetlen a feladat megoldása! Ilyesmikre azért szerintem fordíthattak volna több energiát, még akkor is, ha az eléggé dicséretes hozzáállás, hogy az angolul vagy németül nem tudó kalandorok is rögtön megérthessék a történetet, és ne kelljen hosszú heteket, hónapokat várniuk a rajongói honosításra.


Norbert úrhölgy szerint a fentiekben túlságosan bő lére lett eresztve a story alapjainak ismertetése, de az nem nagyon derül ki mi fán terem tulajdonképpen a Secret Files 2. Ámbár abból a tézisből indultam ki, hogy Nina és Max új kalandjai iránt azok fognak leginkább érdeklődni, akik átvergődtek az előzményen, szívesen megosztom veletek, milyen kaland is a Puritán Kordé! Tökre olyan, mind az elődje . De akadhat, aki életében először találkozik az adventure stílussal és ezen írást is csak a Centerben látható vörös tündér figyelemfelkeltő idoma miatt olvassa. Tehát kalandjátékok. Nem, ez nem az a stílus, ahol a derék játékos a zsebéből előkapott uzival ismerteti meg a szembejövő barátságos féllábú, nekrofil hajlamokkal megáldott járókelőket; sem az a stílus, ahol rasztahajú debella négerrel megcsókoltatja a vasárnapi sofőrök fenekét a fejükkel, hogy aztán romantikusan a naplementébe hajtson a zsákmányolt Ferrariva.

Egy kalandjátékban példának okáért pár gemkapcsot és szikszalagot kaparhatunk elő a zsebünkből, hogy némi origamival létrehozzuk a továbbjutáshoz nélkülözhetetlen fluxus-kondenzátort.

És errefelé a játékos fogja megcsókolni a monitort a buksijával egyes fejtörők miatti hajhullását leplezve. De akadnak kellemes oldalai is a stílusnak: egy átlagos kaland során olyan érdekfeszítő tudásra tehetünk fel, mint például hogy építsünk többfunkciós időgépet kerti budik és hamis gyémánt segítségével, vagy hogyan tereljük el sikeresen bárki figyelmét az "ott egy háromfejű majom a hátad mögött" liturgiával. Nonplusz ultraként pedig rászoktatja az arra fogékony fiatalságot az ambróziánál sokkal ihatóbb, bár kissé egészségtelenebb grog nevezetű gégepukkasztó mértéktelen fogyasztására.

Puritas Cordis


A Secret Files 2-ben hála az égnek semmi ilyen tapasztalatban nem lesz részünk, ellenben rajtunk áll a nap és a világ megmentése. Ehhez semmi mást nem kell tennünk, mint a fotorealisztikus helyszínek tucatjait átfésülni az egerünkkel a használható tárgyak után kutatva. Szép terminus technikussal ezt nevezzük pixel huntingnek. Egy átlagos kalandor ismertetője a szódás szifon vastagságú szemüveg, amit a monitor pixelenként való vizslatásának köszönhet. Ettől a mazochizmustól sajna megszabadítottak minket a Deep Silver programozói, mivel elhelyeztek egy kedves ikont a tárgylista mellett, amire rátenyerelve felfedődnek a hasznavehető és megvizsgálható obdzsektek is. Szintén előfordul egy AG játék közben, hogy utunk során találkozhatunk mindenféle unszimpatikus figurával, akikkel izgalmas bájcsevejbe keveredhetünk. Bár itt kap tőlem egy kis mínuszt a játék, mivel az egész móka alatt nem találkozunk olyan statisztával, aki csak úgy létezik a napvilágba és élvezi az életet. Itt kéremszépen mindenkinek valami eget rengető problémája, világfájdalma van, amit csak az orosz származású szép hölgy képes megoldani (megjegyzés 2020-ból: és ezt már a Witcher 3 előtt több évvel sikerült menővé tenniük). Ha ő nem tévedne arra, akkor virtuális életük végéig képesek lennének azon keseregni, hogy pölö elfogyott a napolaj. Hmm, töltelék NPC-k szerepeltetése, csupán a történet görgetése érdekében nem kifejezetten elegáns dolog. Sehol egy civil. Ez ott jön ki nagyon furcsán, hogy a több ezer utast szállító tengerjárón barangolva 1 darab szimpla utassal sem fogunk összefutni, oly kihalt a fedélzet, mint Chernobil 4-es blokkja '86 után.

Segélyszolgálat és szemétgyűjtés mellett egy feladatunk lesz még: mindenféle logikai feladványok megfejtése. Ehhez igen sokszor az a szituáció áll fenn, hogy veszett egér módjára rohangálunk az elérhető 6-7 helyszín között, amely tevékenység kifejezetten idő húzásnak tűnik a készítők részéről, főleg, hogy kivették a dupla egérgombbal való kattintásra történő sprintelést. Helyette szeretett Ninánk akkor kezd el futni, ha úgy ítéli meg, hogy elég messze tartózkodik a kívánt területtől= időnk nagy részét sétával fogjuk tölteni… Még jó, hogy a képernyők közötti gyorsváltás még működik. Ilyen játék a Secret Files 2: gyönyörű, hangulatos, sokszor vicces, és csak olyannyira vontatott néha, hogy ne váljon unalmassá. Mindazoknak kik fülig voltak zúgva az első részbe vagy Kate Walker téli nyaralásába, kiváló szórakozást nyújt, és a kaland műfajjal ismerkedő újoncoknak érdemes vele kezdeni az adventure világba való fejesugrást a beépített segítség, a gyönyörű kivitelezés és az izgalmas, érdekfeszítő sztorinak köszönhetően, amely amúgy egy szintre emeli a Puritan Cordist a (h)őskor nagy klasszikusaival.

Pozitívumok:
- elképesztően gyönyörű grafika
- szép muzsikák
- normális történet és befejezés
- Nina bikiniben

Negatívumok:
- rövid, 5-6 órás játékidő
- töltelék NPC-k
- töltelék feladatok (menj oda, vidd oda, hozd ide, stb.)