Az alapító Malinowski tesók rejtvénytervezési szeretete meglepő mód nem videójátékban öltött testet előszőr, hanem szabadulószoba formájában. 2018-ban indították útjukra vállalkozásukat, amihez egy családnak és egy felnőtteknek szóló szobát álmodtak meg. A siker hatására később úgy döntöttek, átnyargalnak a videójáték-fejlesztés mezejére, amivel talán még szélesebb réteget szólíthatnak meg, illetve a játékosok lehetőségek lesz a saját tempójukban haladni. Mivel egyikük programozónak tanult, a másikuk művésznek, semmi akadálya nem volt, hogy céget alapítsanak s lefektessék első játékuk, a Follow the meaning alapjait, amiben nem csak a szabadulószobák hatása érződik, hanem olyan játéksorozatoké is, mint a Samorost vagy a Rusty Lake. Ebből kifolyólag a szürrealista külcsín és az elvont történet mögött nem meglepő mód egy puzzleorientált kalandocska rejlik, ami hozzávetőleg másfél órás szórakozást nyújt a játékosoknak.

Follow the meaning 1. pillanatkép

A két fivér önmagában persze kevés lett volna az egészhez, azonban a Second Maze kiadó jóvoltából a játék kapott egy hablatyolós szinkront és kellemes háttérmuzsikát is, meg huszonvalahány különböző lokalizációt, magyart sajnos nem. Bár a fókusz a rejtvényeken van, a történetmesélés is kap annyira fajsúlyos szerepet – még ha minimalista és rendkívül el is vont a maga módján –, hogy nem árt érteni, épp miről is van szó, ugyanakkor komolyabb nyelvtudás nélkül is lehet benne ügyeskedni. A fejtörőknél igazából a környezet felfedezése és a megfigyelés lesz a két kulcsszó, célszerű hát minél jobban feltérképezni az egyes helyszíneket a rejtett nyomok, utalások megtalálásához. Nem feltétlenül érdemes mindenben logikát keresni, mégis valahogy sikerült úgy áramvonalasítani az egészet, hogy könnyű ráérezni az ízére. Az irányítás sima point-and-click, viszont nincs mozgási animáció, vagyis a karakter mindig ott terem, amelyik interakciós pontra kattintottunk. Klasszikus kalandjátékként a tárgyhasználat is fontos lesz, de mindig csupán egy-két dolog lesz nálunk, nem fogunk elveszni a lehetőségek tengerében. Talán egy-két fejtörő lett rafkósabb, de ezeknél sem válik frusztrálóvá az agytornáztatás, mivel az épp bejárható helyszínek száma szintén korlátozott.

A történet cselekményéről nem szaporítanám feleslegesen a szót, egy nyomozót irányítunk, aki egy összeesküvés szálait igyekszik felgöngyölni, miközben próbál eljutni egy bizonyos doktornőhöz a pszichiátrián. A megálmodott világ tele van fura alakokkal és lényekkel, ebből kifolyólag váratlan és felettébb vicces pillanatokkal is, csak hogy biztosítva legyen az önfeledt szórakozásunk. Extraként pedig egy idős néni cicáit is felkutathatjuk – az aranyos animációk és effektek miatt mindenképp érdemes. Maga a prezentáció a fivérek gyerekkori mesekönyveire hajaz, amúgy klasszikus kézzel rajzolt, kicsit abszurd, kicsit szürreális látványt nyújt. Egyszerű, de hangulatos, amikhez remekül társították a zenéket.

Follow the meaning 2. pillanatkép

Ha van pár fölös euród (ráadásul december 6-áig 25%-os kedvezménnyel vásárolható meg a játék), és szívesen végighaladnál szürkeállományodat tornáztatva a monitor előtt egy szabadulószobán – ami bár effektíve nem is az, hangulatában mégis –, bátran vesd be magad ebbe a nyomozásba! Mi meg reménykedjünk, hogy a srácok elég sok pozitív visszajelzést kapnak, hogy előrukkoljanak egy grandiózusabb munkával valamikor.