Nem könnyen lenyelhető játék a Virginia. Nem csak azért, mert sokaknak már az is megüli a gyomrát, hogy valaki játéknak nevezi ezt a produktumot (és nagyrészt igaza is van), hanem főként azért, mert a játékot (eme írásban az egyszerűség kedvéért továbbra is így fogom nevezni) végigjátszva szinte biztos, hogy fejünket vakargatva fogjuk markolászni az egeret vagy a kontrollert, hogy akkor ez most mi is akart lenni?
Mielőtt belefognánk: az egész írás egy hatalmas nagy SPOILER! Senkinek sem szeretnénk elrontani az élményt, szóval, ha még nem játszottál a játékkal, akkor itt most nyugodtan megállhatsz. A többiek görgessenek lejjebb…
Annak ellenére, hogy a játék egyetlen egy választási lehetőséget se kínál, teljesen madzagon rángat bennünket és hogy az egész 2 óra alatt végigjátszható, a Firewatch-szerű grafikai stílus, az X-Aktákból és a Twin Peaks-ből lopott (előtt fejet hajtó) történetvezetés simán megkavar bennünket. A játékos alig tudja követni, hogy mi valós és mi fikció a történetben. Vannak jelenetek, amikor teljesen tisztában vagyunk az adott jelekkel, vagy szimbólumokkal (10%), aztán van a maradék (90%), amikor izzadva gondolkodunk, hogy na, majd akkor ezt melyik történetszállal is kössük össze. Nem segít ezen az sem, hogy a karakterek végig csendben vannak, egyetlen egy párbeszéd se megy végbe (se hangzik el) az egész 2 óra alatt.
A lenti sorokban megpróbálom a lehető legpontosabban kifejteni, vagy megmagyarázni, hogy mi is volt a Virginiának a mondanivalója, illetve mit is jelentettek a benne található szimbólumok. Írás közben nagy segítségemre voltak a külföldi weblapok, mert minden egyes dolgot nekem se sikerült teljesen megfejtenem.
Röviden összefoglalva
Történetünk egy Kingdom nevezetű kisvárosban játszódik Virginiában. Főszereplőnk Anne Tarver, aki épp most kapta meg az FBI jelvényét és akire friss husiként mindjárt két ügyet is rásóznak: megtalálni egy eltűnt helyi srácot, Lucas Fairfaxot, és belső nyomozást folytatni egy kolléganő, Maria Halperin után, akit Fox Mulderhez hasonlóan a pincében található irodába száműztek. Anna együtt nyomozik az eltűnt fiú ügyében Mariával, és a nyomozás során egy titkos társaság ügyködéséről szereznek tudomást. Lényegében ennyi lenne a történet érthetőbbik része.
A törött kulcs
Ez talán a játék legfontosabb szimbóluma. Szinte az egész játékon keresztül végigkíséri Anne-t és mondhatni, hogy ez az első nagyobb puzzle darabka Anne karakterének összeillesztéséhez. Amikor Anne-ból hivatalosan is FBI ügynök lesz, boldogan és büszkén szalad a láthatóan már a halálos ágyán fekvő apjához, elújságolni neki a nagy hírt. A férfinek azonban különös kérése van Anne felé. Megkéri őt, hogy égesse el a szemközti szobában lévő dobozát. A papírdoboz egy fémdobozba van zárva, amit csak a fentebb említett kulccsal lehet kinyitni. Ahogy a doboz kinyílik, a kulcs beletörik a zárba. Anne nem néz bele a dobozba, hanem engedelmeskedik az apjának és elégeti a kazánban.
A kazán
A kazán egy visszatérő kép Anne elméjében. Megjelenik az álmaiban és állandóan arra a döntésére emlékezteti Anne-t, amit az apja védelme érdekében tett. Ez a számára is rejtélyes döntés rémálomként üldözi, mert maga sem tudja, hogy mi volt pontosan a dobozban. Mennyire lehetett rossz az a valami a dobozban? Mennyire bízhat meg az apjában? A szorongás azóta is ott van a lelke mélyén, hisz a jó embereknek általában semmit sem kell maguk után elégetniük.
Az egyik különös jelenetben Anne azt álmodja, hogy éjszaka egy elhagyatott úton járkál. Az út közepén a már említett kazán áll. A kazán körül egy rakás szétszórt papír, amiken Lucas Fairfax látható „ELTŰNT” felirattal. A lényeg itt az lenne, hogy Anne teljesen meg van rémülve attól, hogy átvitt értelemben Lucas is a kazánba kerülhetett, mégpedig egy olyan valaki által, aki szerette volna eltüntetni őt az útból. Anne elsődleges félelme, hogy a fiút akár meg is ölhették, a másik pedig az, hogy ezért talán őt magát is felelősség terheli, mégpedig annak a doboznak az elégetésével. Hisz a dobozban olyan információk is lehettek, amikről Lucas is tudott. Talán túl sokat is…
Lucas Fairfax
Különös Lucas kötődése a történethez. Lucas-t akár Laura Palmerhez is hasonlíthatjuk a Twin Peaks-ből, még akkor is, ha a narratíva szinte alig foglalkozik vele. Ő utána nyomozunk és ő az, akinek hála „fényt derítünk” a városka titkaira. Még a történet elején kiderül, hogy Lucas hobbija a fényképezés, ami nem éppen a legjobb foglalkozás egy olyan kisvárosban, ahol szinte mindenki szekrényében ott lapul egy csontváz. Aztán úgy tűnik, hogy végül mégiscsak ez a hobbi okozta Lucas köddé válását: Anne felfedez egy képet Lucas apjáról (aki egyébként egy pap), amint épp egy titkos légyotton van egy fiatal lánnyal, egy olyan helyen, amiről végül kiderül, hogy alkalmanként más sötét alakok találkozási helyéül is szolgál. A fénykép készültekor Lucas valószínűleg még semmit sem tudott ezekről az emberekről, de hogy rögtön ezután rabolták-e el, vagy szökött meg, vagy legrosszabbik esetben gyilkolták meg, azt elég sűrű homály fedi.
Kultusz, vagy konspiráció?
Nézzük akkor a játék fináléját. Az elég elvont és meghökkentőre sikeredett kultuszos vízióban megpillanthatjuk a történet kulcsfiguráit – Taft seriffet, McCarran igazgatót, Emenegger ezredest, a polgármestert és Lucas apját – amint valamiféle titkos gyülekezőhelyen (valószínűleg egy barlang mélyén), ismeretlen vérrituálét mutatnak be egy bivalyon.
Ez a jelenet egy vízióként játszódik le Anne fejében, tehát valószínűleg sosem történt meg. Anne-val csak a túlzott fantáziája játszadozik, aki próbálja összerakni a dolgokat. Úgy gondolja, hogy mivel egy titkos társaságról van szó, akkor minden bizonnyal a tagok titkos társasághoz méltóan is viselkednek. Tehát összegyűlnek egy barlangban, beöltöznek és véráldozatokat mutatnak be valamiféle ismeretlen istenségnek. Mivel Anne úgy gondolja, hogy Lucas apja is a társaság egyik tagja, ezért valószínűleg a fiú túl sokat tudott ezekről az emberekről és ezért kellett eltüntetni az útból.
Persze az is egy lehetőség lehet, hogy ez a titkos társaság nem is a véráldozatok miatt jár össze a csillagvizsgálóban, hanem hogy az UFO-kal karöltve hatalmas összeesküvéseket szőjenek a világ ellen. Ez abból is következtethető, hogy Anne, Lucas naplójában egy repülőcsészealj rajzát találja, amely épp leszáll az egyik katonai bázis mellett. Valamint, van egy másik rajz is a naplóban, ami azt ábrázolja, ahogy egy UFO-szerű teremtmény előkászálódik az alagútból. Namármost, mivel a játék eleve kötődik az X-Aktákhoz, ezért az is elképzelhető, hogy a kormány valóban összejátszik az idegenekkel, és az erről tudomást szerző Lucast is ők tették el az útból.
Maria Halperin
A történet szerint Halperin anyja (Judith Ortega) nagyon közel került ennek az egész konspirációnak a leleplezéséhez. Az egész nyomozását az FBI-on belül kezdte, és pont emiatt az FBI különböző rágalmakat kent rá, mint például hogy köze van a drogkereskedelemhez, stb. Ez aztán véget is vetett ragyogóan induló karrierjének. Maria azonban nem felejtette el, hogy mit tettek az anyjával az FBI-on belül, és pont ugyanazon az úton indul el, vagy mondhatni, hogy pont ott folytatja, ahol az édesanyja abbahagyta. Ahogy Anne is mindig magával hordja a törött kulcsot, úgy Maria is mindig magával hordja nyakékét, amiben ott lapul meggyalázott édesanyjának fényképe. Tehát mindkét tárgy a rossz érzések szimbóluma, más szóval, olyan keresztet kell mindkettőjüknek magukkal cipelni, ami csapdába vagy béklyókba köti a két ügynököt, és ami mindkettőjük számára lefektette a nem túl boldog jövőt.
Anne egyik álmában belép Maria irodájába és Maria íróasztalán ott találja édesapjának egyenruhás sapkáját. Pont azon a helyen, ahol azelőtt a valóságban Maria nyakékét találta. Ez is a fenti elgondolást bizonyíthatja, hogy mennyire nagy súly nehezedik Mariára az anyja felől, és milyen nagy súly nehezedik Anne-ra az apja felől. Azt is érdemes megemlíteni, hogy Anne-t, a Maria lakásán lévő kórházi ágy, az apjának a kórházi ágyára emlékezteti. Ez még jobban megerősíti a két nő kapcsolatát.
Az FBI egyik jelentésében megemlítik, hogy Halperin anyja a nyomozásai alatt ellentmondásos módszereket alkalmazott és említést tesznek veszélyes anyagok használatáról is. Valószínűleg ez és Maria bátorítása készteti rá Anne-t arra is, hogy valamiféle erős drogot vegyen be (a játék vége felé) – ezen drogok hatékonyságát Maria is elismeri. Ez a cselekedet egy natív amerikai rituáléra, a jövőbelátós küldetésre utal, és valami hasonlót tett Mulder ügynök is az X-Aktákban.
Cord McCarran
Van egy jelenet, amikor Anne arra ébred, hogy McCarran (az FBI igazgatója) ül az ágyának szélén. Pont úgy és olyan stílusban, mintha egy apa ülne a lányának ágyán. McCarran volt az, aki tönkre akarta tenni Halperin anyját, hogy megakadályozza az igazság napvilágra kerülését. Anne viszont készséggel elégette apja rejtélyes kartondobozát. Anne ezért valószínűleg úgy érzi, hogy van valamilyen kapcsolat közte és McCarran között. Ez a kapcsolat viszont nem a jobbik fajta: a bűntársak kötődése. Anne szégyent érez, amiért ő is olyan lett, mint ez az öreg férfi. Abban a részben pedig, ahogy McCarran lesajnáltan odahajítja Anne-nak a nő jelvényét, szinte lerí az a mozdulat, amire csak egy elítélő apa képes. Anne számára tehát McCarran magának a rezsimnek vagy az az iránt érzett felelősségének a szimbóluma, valamint a bűnrészességének is.
A madár, a bivaly és az ajtó
A madár szinte minden fejezetben megjelenik, és ezáltal sejteni lehet, hogy elég nagy szerepe van a történetben. Minél több időt töltünk el a játékban, annál kevésbé érthető, hogy mit is akar jelenteni. Van egy-két jelenet, amikor Anne tenyerébe szeretné zárni őt, de az folyton eltűnik. Mit jelképezhet ez vajon? Az igazságot? A szabadságot? Az egyik legerősebb madaras jelenet az, amikor Anne besétál a sötét, árnyakkal teli boncterembe és ott találja a madarat egy tálcán. A madár halottnak tűnik, de aztán életre kel és kimenekül a nyitott ablakon. Anne számára ez azt is jelentheti, hogy van még remény, a szabadulás lehetséges. Amikor megfordul, akkor viszont ott áll Anne mögött az ezredes, ami azt is jelentheti, hogy ez a menekülés egyáltalán nem lesz figyelemtől mentes. Egy másik madaras jelenet: a dobozban, amiben Anne Lucas negatívjait találta, és ami hasonlít arra a dobozra, amit elégetett, ott volt egy madárka is. Ez azt is jelképezheti, hogy Anne-nak megadatott egy második esély. Rossz dolog volt elégetni azt a dobozt, de Lucas ügyének felgöngyölítésével mindent jó útra terelhet és könnyíthet a lelkiismeretén. Aztán a madár megjelenik azon a drogon is, amit Anne lenyel a játék végén. Először egy puzzle-szerű bélyegnek tűnik. Anne leszakítja az egyik puzzle darabot (drogot, tablettát) és egy piros borítékba teszi. Ez a puzzle leszakítás azt is jelképezheti, hogy a madár valójában az igazság jelképe. Mert ugye az igazság teljes képét sok apró puzzle darabkából tudjuk csak kirakni.
A bivaly már több mindent szimbolizálhat. Van egy jelenet, amikor Halperinnek hatalmasat kell fékeznie, nehogy nekimenjen. Ezt tehát a valóságban játszódik. De megjelenik párszor álmokban és víziókban is. De van egy másik érdekesség is: a bivaly/bika a férfiasság megtestesítője is lehet. Anne életében, még ha alig észrevehetően is, de mindig jelen van a férfihatás. Kezdve az apjával, a feljebbvalóival a munkahelyén, a férfiakkal a bárban (ami egy hatalmas Twin Peaks jelenet) vagy a liftben lévő férfiakkal, stb.
Az ajtó, amit oly sokszor megjelenik a víziókban, ugyanaz az ajtó, ami mögött Anne apjának kartondobozát találjuk. Így tehát az ajtó is amolyan emlékeztető lehet, mint a törött kulcs, hogy Anne drágám, bűnös vagy és bűnhődnöd kell.
A befejezés(ek)
Az egyik legmeghökkentőbb jelenet a börtönből való menekülés. Tényleg ki lehet jutni onnan? Többféleképpen is értelmezhetjük. Van ugye a jelenet, amikor Anne elárulja Mariát, és ezzel megnyílik előtte az út egészen az igazgató székéig. Olyan aprólékosan van bemutatva a dolog, hogy simán elképzelhető, hogy EZ a valóság és a jelenet, amiben visszakerülünk a cellába Maria mellé, csak fikció. Amolyan Taxisofőrös jelenet, amikor a főhős már nem tudja, hogy mi a valóság és mi a fikció.
Aztán van egy másik jelenet/befejezés, amikor a két ügynök együtt áthajt egy alagúton (elhagyva a várost) és az út mentén megpillantják Lucas-t, gitártokkal a vállán. De mi lehet a srác valódi sorsa? Azt tudjuk, hogy a gitár nem lehet a tokban, mert azt láttuk Lucas szobájában. A másik furcsaság, hogy ha csak úgy stoppos módra lelépett volna a városból, akkor a rendőrség már biztos kézre kerítette volna, esetleg valaki felvette volna és felismeri a sok eltűnt személyes szórólapról. Ez a jelenet valószínűleg inkább arra utal, hogy a három karakter végül egymásra talált a túlvilágon. Van egy jelenet, rögtön a végén, amikor Anne és Maria a kávézóból távoznak. Anne akkor az asztalon hagyja a törött kulcsot, ami azt is jelentheti, hogy ezúttal örökre maga mögött hagyta a vállára nehezedő nyomást.
Az is elképzelhető persze, hogy ez a jelenet a valóság, egy úgy mond happy end. Anne és Maria leszerelnek az FBI-tól, elegük van a korrupcióból (vagy kiteszik őket) és inkább elhagyják a várost. Útközben aztán találkoznak Lucas-szal, aki szintén csak úgy simán elhagyta a várost. De akármilyen jól is hangzik ez, talán ez tűnik a legkevésbé valószínűnek. Hisz nehezen elképzelhető Mariáról például, hogy csak úgy feladja az anyja által megkezdett utat. Anne-nak pedig Lucas ügyének megoldása jelentené az igazi felszabadulást.
Ennyi lett volna hát az elemzés, biztos, hogy rengeteg dolog kimaradt, ami felett átsiklottunk. Éppen ezért, ha úgy gondoljátok, hogy szerintetek másképp kell a dolgokat értelmezni, nyugodtan írjátok le véleményeitek a hozzászólás formájában a cikk alatt.